Evalueringsoppdrag for Kunnskapsdepartementet
Vi har hatt i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å evaluere dispensasjon fra nivåkravene for opptak til lærerutdanningene og de forsterkede tiltakene knyttet til dette som ble gitt våren 2024.
Det kan se ut som du har skrudd av JavaScript i nettleseren din. Vi har prøvd å tilpasse siden for bruk uten JavaScript, men det vil dessverre resultere i noe redusert funksjonalitet.
Nasjonalt prosjekt for lærerrekruttering bidrar til å videreutvikle kunnskapsgrunnlaget om å rekruttere og beholde lærere i tråd med behov i barnehager og skoler. Prosjektet har som mål at søkere har forståelse av hva det vil si å være lærer i barnehage og skole.
Vi har etablert en forskergruppe som arbeider både for å ha oversikt over forskning på feltet, sette i gang forskningsaktiviteter og skape interesse for forskning som kan styrke rekrutteringsarbeidet. Forskingsaktiviteten er delvis finansiert av prosjektet og delvis av Høgskulen på Vestlandet.
Regjeringen åpnet for opptak til lærerutdanningene med dispensasjon fra nivåkravene sommeren 2024. Det gav økt behov for innsikt om studentene.
Vi har hatt i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å evaluere dispensasjon fra nivåkravene for opptak til lærerutdanningene og de forsterkede tiltakene knyttet til dette som ble gitt våren 2024.
Studenter ved flere utdanningsinstitusjoner inngår i evalueringen Lærerutdanningene og nivåkrav, og invitasjon til å delta blir sendt ut via lærestedene.
Kunnskapssenteret for utdanning (KSU) ved Universitet i Stavanger gjorde i 2022 en kunnskapsoppsummering om å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole på vegne av Nasjonalt prosjekt for lærerrekruttering.
Lærerrekruttering er et langsiktig og kontinuerlig kvalitetsarbeid. For å styrke rekrutteringen til lærerutdanningene må attraktiviteten til læreryrket styrkes. Noe av det viktigste vi kan gjøre er å skape gode arbeidsplasser for ansatte i barnehager og skoler, som gir glede og mestringsopplevelser i hverdagen for barn, unge og ansatte. Læreres opplevelse av arbeidssituasjonen, støtte fra ledere, tilstrekkelig med ressurser og gode relasjoner er viktig for at lærere blir i yrket.
Lærerundersøkelsen undersøker oppfatninger om status, attraktivitet og lønn. Det blir spurt om motivasjon for å bli lærer og bli værende i yrket, og om overgangen mellom utdanningen og yrket.
Lærerundersøkelsen 2024 tar tempen på ulike sider ved læreryrket, og har med perspektiver fra både lærere selv, unge mennesker som skal velge utdanning og yrke, og fra befolkningen forøvrig.
Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Nasjonalt prosjekt for lærerrekruttering.
Lærerundersøkelsen 2024 - rapport
I tillegg til å utvikle kunnskapsgrunnlaget selv, deler vi her publikasjoner og innsikt som er relevante for arbeidet med å rekruttere og beholde både til lærerutdanningene og til læreryrkene i barnehagen, grunnskolen og videregående skole.
Overgangen fra lærerutdanninng til læreryrket (SSB)
Lærermangel og lærerutdanning de siste 50 år og prediksjoner fram mot 2035
Får skolene den fagkompetansen de trenger? - rapport HK-dir
Unges utdannings- og yrkesvalg 2023 - rapport HK-dir
Key data on early childhood education and care in Europe
Ny forskning i lærermangel: Disse fem områder kræver handling
Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag
Hvordan beholde læreren i jobben?
Emosjonelle krav og belastninger i yrker som jobber for og med mennesker
Levende kart over forsking på lærerutdanning i Norden
Rekruttering av menn til grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7
Like mye som flere aktører må samarbeide om rekrutteringstiltak, ønsker vi å samarbeide nasjonalt om forskning som kan styrke arbeidet med å behold og rekruttere lærere ut fra det behovet som fins i barnehage og skole. Kontakt oss gjerne for å dele ideer og muligheter.